mojpes.net
o psih pasme galerija forum zaščita živali posvojite psa

Dobrodošel/la, gost. Prosim prijavi ali registriraj se.
torek, 05.11.2024 : 05:00:27

Prijava z uporabniškim imenom, geslom in dolžino seanse.
* Domov Pomoč zemljevid po mojpesForumu Prijava Registracija
mojpes.net  |  o psih  |  vzgoja  |  Značaj, čustva in strahovi  |  Tema: Kognitivna psihologija v Kinologiji
Strani: 1 [2] 3 4   Dol
Natisni
Avtor Tema: Kognitivna psihologija v Kinologiji  (Prebrano 22672 krat)
0 članov in 3 gostov pregleduje to temo.
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #15 : četrtek, 06.10.2005 : 16:08:28 »

Nikomah: si pa postavil zanimivo vprašanje, namreč kaj je za psa (če se omejimo na pse) živo in kaj ne. Po moje ne loči med organskim in anorganskim, trava je zanj v enaki kategoriji kot kamen.
To sigurno ne drži; pes anorganskih stvari (kamna) ne bo nikoli hote pojedel (razen ponesreči kosce gumijaste žogice ki jo cufa ipd.). Trava pa ima tako in tako posebno vlogo v pasji presnovi... Vsi psi se pasejo.
Psi (živali) nedvomno ločijo organsko od anorganskega!

Se pa strinjam, da žive organizme dojemajo po nekakšni "intuitivni" kategorizaciji, kot si navedla. (plen, plenilci, nezanimivo, užitno,....kajpavem) Kar se neposredno navezuje na tole:
Moje mnenje pa je, da psi ne "razmišljajo" ne vem kaj, pač pa živijo po svojih trenutnih občutjih. Da vse jemljejo bolj naravno. Sem namreč prepričana, da psi, kakor tudi druge živali, "občutijo" veliko več kot človek. No, mogoče je včasih človek čutil tudi takšne stvari, pa je do danes to pozabil...
Definitivno je tako!  V temi "ali psi meditirajo" sem zapisal:
"...treba pa je poudariti, da imajo živali (za razliko od človeka) predvsem razvit tisti mentalni del, ki se v budistični doktrini imenuje "prajna (pradžna)" in pomeni - intuicijo. Prav ta - prajna, je namreč bistvena za dosego Nirvane, saj meditacijo nekateri imenujejo tudi intuitivno zrenje. Treba se je očistiti miselne nesnage, ki samo ovira intuicijo pri zrenju - uvidu te poslednje resnice, ki je Sunyata (praznina)...Zato sem prej rekel, da se psi že rodijo v Nirvano... " in
"Edino, kar si upam z gotovostjo trditi, je, da se psi (živali) ne zavedajo lastne smrtnosti in s tem tudi ne razmišljajo o smislu bivanja. (kar implicira tudi dejstvo, da nimajo metafizičnih predstav, torej da ne razmišljajo o "presežnem/transcendentnem" - o Bogu in takem). Živijo bolj po budističnih načelih - tu in zdaj."

Seveda, pasja/živalska inteligenca  temelji prav na tistem, kar je skozi evolucijo pri človeku dokaj zbledelo ob "razbohotenju" razuma = = čutenje in INTUICIJA!
In zato se mi zdi, da bo v živalski kognitivni psihologiji slej ko prej postal bistven - dandanes v psihologiji zelo moderen  pojem- "čustvena inteligenca - EQ", ki ga v psihologoji mnogi že sedaj postavljajo pred zelo sporni IQ...



Logiran
Lanabela
živim tukaj
***
Sporočil: 4.474


« Odgovor #16 : sobota, 08.10.2005 : 17:14:52 »

Očitno se nisva razumela, če slišim organsko - anorgansko takoj pomislim na kemijo...in tega psi definitivno ne ločijo. Ali si mislil živo - neživo? Jaz sem odgovarjala nekako v tem smislu, sem pa naredila napako, ker psi nič ne delijo, nič( ne sistematizirajo po kategorijah, to delamo ljudje. Sem pa skoraj prepričana, da za psa ni živo nič drugega kot živali, ki se lahko vsaj občasno vsaj malo gibljejo (mogoče tudi igračke, če se gibljejo). V tisti "anorganski" kategoriji, v katero po moje sodijo tudi rastline, pa, če že kaj ločujejo ločujejo kvečjemu po principu užitno - neužitno ( pri mojih sodi med "užitno" tudi recimo papir, plastika, lateks, usnje... ampak v končni fazi je tudi to organsko)
Logiran
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #17 : četrtek, 13.10.2005 : 10:13:20 »

Uf, Lanabela, tokrat si pa ti malo zamočvirila Wink Grin
Čeprav vem, kaj si mislila...

Jaz pa menim takole:
Organsko=živo(če ni ravno umrlo in je mrtvo Grin), anorgansko=neživo(ne v smislu mrtvo, ker ni nikoli bilo živo...)

1) Živali po vonju ločijo organsko od anorganskega po analogiji užitnega in neužitnega (anorgansko je striktno neužitno).
1/a)  Tudi v sklopu organskega ločijo užitno od neužitnega, različno - glede na vrsto, ki ji pripadajo.

2) Instinktivno v sklopu organskega ločijo živeče od umrlega!

3)Seveda pa je "živo" za psa predvsem tisto kar se giba in s tem vzbuja plenski nagon. V tem smislu pa je to seveda lahko tudi gumijasta igračka, ki je anorganska-neživa.. (pomotoma jo lahko v igri tudi pogoltne...)
Logiran
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #18 : nedelja, 30.10.2005 : 11:19:51 »

Ob branju knjige Marca Hauserja - Wild minds, hitro postane očitno, da je avtor znanstvenik klasičnega formata, ki se pri oblikovanju svojih tez opira izključno na empirično dokazljiva dejstva.

Razne zgodbice -iz katerih neznanstveni ljubitelji živali sklepamo na mentalne/kognitivne procese živali, značilne za človeško vrsto- sicer označuje kot zanimiva in koristna izhodišča za znanstveno raziskovanje, toda hkrati nenehno poudarja, da je obašanje (kot manifestacija mentalnih procesov) živali lahko zelo zavajajoče vodilo nadaljnega sklepanja o samih procesih!! Obnašanja živali, po njegovem, nikakor ne smemo interpretirati na enak način, kot človeško obnašanje!! (npr.: Nek primer, s katerim je Elizabeth M. Thomas v delu The hidden life of dogs, skušala utemeljiti zmožnost empatije pri psih je sam brž sprevrgel v tezo o čistem pasjem egoizmu....)

Čeprav v svoji znanstveni drži deluje malce togo, je postavil zelo dobro izhodiščno misel, s katero se moramo strinjati: "Animal minds are wild minds, shaped by a history of environmental pressures." Zelo Darvinističen pristop  Roll Eyes

V kontekstu živalske kognitivne psihologije se izogiba izrazom "misliti", "zavest" in "ineligentnost", namesto njih pa raje govori o mentalnih orodjih (mental toolkits), ki jih je vsaka vrsta skozi evolucijo razvila glede na potrebe reševanja specifičnih socialnih in ekoloških problemov, ter o zmožnosti uporabe teh mentalnih orodij...

Živalim načelno odreka samozavedanje, s čimer konsekvenčno tudi razlikovanja sebe od drugih, oblikovanje moralnih načel, zmožnost empatije, itn. Priznava jim le temeljna čustva, kot sta jeza in strah, odreka pa jim komleksna čustva kot so krivda, sram, zadrega...

Vse skupaj potem tudi povsem zadovoljivo izpeljuje in utemeljuje. Kljub temu pa človeku vztrajno razbija prijetne predstave o iskreni, topli čustveni povezavi z njegovim pametnim, zabavnim, ljubečim hišnim ljubljenčkom...

Morda živali res niso razvile zmožnosti empatije, kot jo razumemo ljudje, gotovo pa premorejo zelo kvalitetna čustva in svojevrstno duhovno globino.
Tako sem hlad znanstvenega diskurza ob branju Hauserja (ki knjigo zaključi z mislijo, da nikoli ne moremo vedeti, kako je BITI npr. -opica, lahko le dosežemo precej kvalitetno predstavo njene mentalnosti...) za hip pregnal, ko sem po dolgem času znova prebral (zame) eno najlepših in hkrati najbolj ganljivih pesmi vseh časov, ki je izraz človekove najglobje empatije (če ne kar identifikacije) z živaljo:


PANTER

Drogovi kletke mu pogled meglijo,
da truden več ničesar ne spozna.
Kakor potisočerjeni se zdijo
in kakor da za njimi ni sveta.

Okretna hoja, polna veličine,
ki zdaj v najmanjšem krogu se vrti,
je kakor ples moči okrog sredine,
kjer silna volja otopelo ždi.

Le včasih tiho vzdigne se zavesa
z zenic. - Vanje zdrsi odsev sveta,
gre rahlo skoz napeti mir telesa -
in potemni, ko pride do srca.

Rainer Maria Rilke - prevedel: Kajetan Kovič
Logiran
Lanabela
živim tukaj
***
Sporočil: 4.474


« Odgovor #19 : nedelja, 30.10.2005 : 13:08:00 »

Kaj pa si drugega pričakoval? V znanosti se moraš opirati izključno na empirična dejstva, ki jih lahko tudi dokažeš. To lahko vzameš kot osnovo. In jo nadgradiš s svojimi manj hladnimi, empiričnimi in dokazljivimi opažanji.
Thomasova je čisto Hauserjevo nasprotje. Ni čudno da se ne moreta (obojestransko). Ona je odlična opazovalka, ki svoja opažanja interpretira zelo svobodno, kakor se ji pač tisti trenutek zazdi, ima zelo pomankljivo znanje živalske fiziologije in včasih naredi kak tak antropopmorfizem, da še celo mene kar malo zaboli glava. samo ona ne trdi, da so njena dela znanstvena, njena opažanja pa so zelo točna in korektna. Problematične so interpretacije. In moram priznati, da je njena dela strašansko luštno brati. Meni je najbolj všeč  "The social live of dogs", nekakšno nadaljevanje Skrivnega življenja psov.
Logiran
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #20 : nedelja, 30.10.2005 : 13:38:59 »

Ja saj ravno to pravi Hauser, da so njene interpretacije bolj prijetne ljubiteljem živali, a hkrati sila spekulativne, na pamet...

Med branjem pogrešam malo več komparativnega pristopa, čeprav se mi zdi, da se ga avtor nalašč izogiba, da ga ne bi obsodili antropomorfizma, ki se ga boji kot hudič križa. Ampak pričakoval sem malo več primerjalne navezave na človeško kognitivno psihologijo.

Strinjam se tudi s tem, da je treba znanstvene teze podkrepiti empirično, toda po drugi strani so znanstveniki oropani tiste druge, duhovne plati, kjer gre za intuitivno zrenje neizrekljivega, zabesednega, čutnega. (primer tega je pesem, ki sem jo dodal zgoraj. Ko jo preberem, za trenutek postanem ta panter.) In ta plat je po mojem povsem enakovredna tisti - empirični, racionalno zaznavni.

Jaz vem, da me ima pes rad, pa tega ne morem empirično dokazati. Ampak tudi Hauser mi ne more dokazati, da me pes nima rad... (banaliziram)



Logiran
Afi
nekaj malega že vem
***
Spol: Ženska
Sporočil: 105


WWW
« Odgovor #21 : torek, 01.11.2005 : 15:53:49 »

Jaz vem, da me ima pes rad, pa tega ne morem empirično dokazati.

Kako lahko veš, da te ima pes rad??? Ker skače po tebi in te liže, ti izkazuje neko naklonjenost? Ali čutiš neko povezanost, v sebi...in psu... Smiley Smiley Smiley
Logiran
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #22 : torek, 01.11.2005 : 16:04:46 »

Tako je, Afi! Očitno zelo dobro razumeš o čem govorim...  Wink
Logiran
Afi
nekaj malega že vem
***
Spol: Ženska
Sporočil: 105


WWW
« Odgovor #23 : torek, 01.11.2005 : 16:07:43 »

kaj pa če je pes samo dobre volje, ker si tudi ti in to on začuti? mogoče pa pes čisto drugače "razmišlja"...sebično, kot pravi avtor v knjigi Wild Mind?
Logiran
Nanook
midi
***
Spol: Ženska
Sporočil: 7.399


NS Lama Tari


WWW
« Odgovor #24 : torek, 01.11.2005 : 16:11:59 »

Saj pes je itak parazit. Wink
Logiran

"The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it." -Neil deGrasse Tyson
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #25 : torek, 01.11.2005 : 16:13:49 »

Težko bi se v celoti strinjal s tem, kar pravi Hauser. Če pa ima povsem prav, potem so psi navadni izkoriščevalci svojih lastnikov, ki jih zanima samo lastno ugodje... (Nanook me je prehitela z uporabo še hujše oznake - paraziti...)
Se ti zdi to verjetno?
Logiran
Afi
nekaj malega že vem
***
Spol: Ženska
Sporočil: 105


WWW
« Odgovor #26 : torek, 01.11.2005 : 17:19:49 »

Hauser nima vpogleda v pasjo psiho, lahko le sklepa na podlagi opazovanj in vedenj psov. Se pravi, da se ne da natančno razvozlati in ugotoviti kaj se plete po pasji glavi...
Logiran
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #27 : torek, 01.11.2005 : 18:11:01 »

Saj, ravno na podlagi opazovanj lahko imamo nek (vsaj) posreden vpogled v pasjo psiho, res pa človek ne more vedeti, kako je BITI pes..
Naše interpretacije pasjega (ali nasploh živalskega) vedenja so neizogibno, vsaj substancionalno antropomorfne! Saj ga ne moremo interpretirati drugače, kot s svojega - človeškega aspekta!

Pomembno je upoštevati, da ta posebna vez med psom in človekom izvira pravzaprav iz pradavnine, ko je tudi človek mentalno še funkcioniral precej drugače - recimo temu bolj intuitivno, bolj "živalsko"...
Ta vez je izvorno gotovo simbiotična! Ključne za njeno nadaljno evolucijo so bile podobnosti, ne pa razlike med vrstama!
Najverjetneje so se simbiotični učinki najprej odrazili v skupnem lovu, pozneje pa še v živinorejskih dejavnostih!
Da je ta vez preživela in evolvirala vse do danes, je med obema vrstama neizpodbitno moralo obstajati vzajemno razumevanje in komunikacija! Ta komunikacija pa, zavoljo psov, ni mogla biti abstraktna ali simbolna, temveč čisto preprosto - intuitivna, čutna... Šlo je za neko bazično usklajenost...Le da se je ta bazična usklajenost s časom spremenila v bazično podrejenost - psa. In vzajemna komunikacija je dobila bolj značaj enosmernega zapovedovanja...

Človek je naprej evolviral v čisto racionalno smer, ter svoje osnovne živalske principe potlačil nekam globoko vase. Tako se je s časom spreminjalo tudi razmerje med njim in psom, do te mere, da danes nekateri (kot zgoraj Nanook, čeprav zanjo vem, da se šali) psom celo pripisujejo status parazitov, samo zato, ker so ti simbiotični učinki postali nezaznavni. Undecided
To je seveda huda neumnost. Paraziti se pri svojih gostiteljih naselijo proti njihovi volji, pse pa v svoje domove že od nekdaj vabimo (pripeljemo) sami.  Prej bi rekel da večina pasjih lastnikov čustveno parazitira na svojih psih, kot pa obratno!

V glavnem, da bi človek (spet) lahko dobil pristen vpogled v pasjo psiho, bi moral po mojem sam postati malo manj "človeški", postati malo bolj odprt do tistega, kar je skozi svojo evolucijo potlačil, ni pa mogel izkoreniniti - svoje živalsko bistvo!

Logiran
Nanook
midi
***
Spol: Ženska
Sporočil: 7.399


NS Lama Tari


WWW
« Odgovor #28 : torek, 01.11.2005 : 18:17:38 »

Ne, Nanook se ne sali. Smiley
Logiran

"The good thing about science is that it's true whether or not you believe in it." -Neil deGrasse Tyson
Nikomah
rad pišem
****
Spol: Moški
Sporočil: 269


« Odgovor #29 : torek, 01.11.2005 : 18:21:13 »

Ja, potem pa govori neumnosti  Smiley
Oziroma mora zadevo malo argumentirati...
Logiran
Strani: 1 [2] 3 4   Gor
Natisni
mojpes.net  |  o psih  |  vzgoja  |  Značaj, čustva in strahovi  |  Tema: Kognitivna psihologija v Kinologiji
Skoči na:  

domov | o psih | pasme | galerija | forum | zaščita živali | posvojite psa | piškotki | admin | splošni pogoji

2000-2023 Jana. Vse pravice pridržane.
Vsako kopiranje vsebin ali njihova uporaba v nasprotju s
splošnimi pogoji uporabe mojpes.neta je prepovedana.
Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2013, Simple Machines